Sabtu, 28 Jun 2014

Marconi Union, Weightless: lagu yang paling menenangkan


Sekumpulan ahli terapi bunyi dan band dari British, Marconi Union, telah mencipta sebuah lagu sepanjang lapan minit 'Weightless', yang saintis mendakwa adalah yang paling santai di dalam sejarah manusia. Weightless adalah penyusunan indah harmoni, irama dan garis bass yang jelas terlalu santai sehingga dinasihatkan untuk tidak mendengarnya semasa memandu.
muzik menenangkan membantu melambatkan kadar jantung, pernafasan tenang, mengurangkan tekanan darah dan juga menurunkan tahap tekanan. Untuk menguji keberkesanan lagu ini, satu kajian telah dijalankan ke atas 40 wanita yang telah disambungkan ke sensor dan diberi teka-teki yang mencabar untuk menyelesaikan dalam masa yang terhad untuk mendorong tahap tekanan. Relaxing MusicScientists kemudian memainkan lagu-lagu yang berbeza dan mencatatkan aktiviti kadar jantung, tekanan darah, pernafasan dan otak mereka. Weightless didapati 11 peratus lebih berkesan menenangkan mereka daripada mana-mana lagu lain walaupun menyebabkan mengantuk di kalangan ramai wanita di makmal. Lagu ini menghasilkan pengurangan 65 peratus dalam kebimbangan keseluruhan dan menenangkan mereka 35 peratus lebih daripada paras biasa mereka berehat. Lagu ini didapati lebih santai berbanding urutan, berjalan kaki atau secawan teh.

Selamat mendengar
Lyz Cooper, pengasas Akademi British Terapi bunyi, berkata bahawa ini adalah 'lagu santai sempurna' menggunakan prinsip muzik banyak yang telah ditunjukkan secara individu mempunyai kesan yang menenangkan. Lagu ini mengandungi irama sustain pada 60 denyutan seminit yang beransur-ansur melambatkan 50 denyutan seminit.


Seperti yang anda mendengar lagu sekarang, gelombang otak dan jantung anda secara beransur-ansur perlahan seiringan dengan lagu ini, satu proses yang dikenali sebagai 'pemerangkapan'. Lagu ini akan melambatkan denyutan jantung anda yang membawa kepada tekanan darah rendah. music tenang ini mempunyai melodi berulang yang membolehkan otak anda untuk sepenuhnya mematikan kerana ia tidak lagi cuba untuk meramalkan apa yang akan datang. Loceng rawak dalam lagu membantu untuk mendorong rasa yang lebih mendalam tentang kebebasan manakala bunyi whooshing rendah akhir dan hums yang seperti dikir Buddha meletakkan anda dalam keadaan berkhayal. Dr David Lewis, seorang penganalisis tekanan terkemuka, berkata bahawa lagu ini memberi ketenangan yang paling bagus di kalangan semua muzik diuji sehingga hari ini. Muzik telah digunakan selama berabad-abad untuk membantu orang ramai berehat dan meningkatkan kesejahteraan. Kajian pengimejan otak mendedahkan bahawa kerja-kerja muzik pada tahap yang mendalam bukan sahaja merangsang bahagian-bahagian yang bertanggungjawab untuk pemprosesan tetapi juga yang berkaitan dengan emosi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tujuan lusecyber

perkongsian ilmu mengenai komputer,rangkaian,android phone, hack stuff trick and tips dll dalam bahasa rojak BM&ENG

Translate

Animated Dance Dance Revolution DDR Red